Sök:

Sökresultat:

23811 Uppsatser om Framćtsyftande planering - Sida 1 av 1588

"Ni mÄste planera!" : Hur textillÀrare ser pÄ och arbetar med elevens planering

Syftet med mitt arbete var att undersöka hur textillÀrare ser pÄ och arbetar med elevens planering i grundskolan. Jag valde Àmnet för att kursplanen för slöjd betonar planering upprepade gÄnger. Jag ville förstÄ vad planering innebÀr samt undersöka hur man rent praktiskt kan arbeta med det som lÀrare. Jag har genomfört kvalitativa intervjuer med fyra textillÀrare i VÀsterbotten och har bedrivit omfattande litteraturstudier som jag stÀller mot intervjuresultaten. Jag frÄgar vad lÀrarna anser att elevens planering innebÀr, hur de arbetar med den samt hur de bedömer och betygsÀtter den.

FYSISK PLANERING OCH FÖREBYGGANDE AV ÖVERSVÄMNINGSKONSEKVENSER

Arbetet undersöker hur man genom fysisk planering kan reglera förebyggande för att minska risken för och konsekvenserna av översvÀmning.

Planering avslöjdarbeten : En studie av tre lÀrares och sex elevers uppfattningar och erfarenheter av planering i textilundervisningen

Att eleven skulle vara delaktig i planeringen av sina arbeten blev uppmÀrksammat i och med Lgr 62 och Lgf 69 dÄ man pÄpekade vikten av att elever skulle vara delaktig i en process. Tidigare hade slöjden varit fokuserad pÄ produktion och nu ville man att undervisningen Àven skulle koncentreras pÄ de tvÄ första stegen, idé och planering. Detta synsÀtt har utvecklats i de kommande lÀroplanerna fram till idag. I kursplanen för slöjd Àr planering av slöjdarbeten en viktig del av slöjdprocessen och ett mÄl att uppnÄ för de elever som slutar nian Àr att kunna planera arbeten. Studien bygger pÄ tre textillÀrares sex elevers syn pÄ planering samt lÀrarnas uppfattningar om planering och elevens delaktighet i den.

LÀrares planering - en kvalitativ studie om hur lÀrare i Geografi och Idrott och hÀlsa uppfattar planering

Syftet med arbetet Àr att undersöka lÀrares syn pÄ planering och hur Àmnesplanering för kurser och lektioner fungerar i Àmnena Geografi och Idrott och hÀlsa. För att uppnÄ syftet har en kvalitativ metod med fenomenografisk inriktning anvÀnts. Intervjuer har genomförts med fyra geografilÀrare och fyra idrottslÀrare pÄ fyra olika skolor. Svaren delges som utvalda citat i resultatdelen. De följs av en fenomenografisk analys av resultatet, dÀr svaren delas in i kategorier.

Spiralen, en temalekplats

Mitt huvudsakliga syfte Àr att öka mina kunskaper kring planering av, och uppfattningar om, barns planerade utomhusmiljöer. För att komma fram till mina resultat har jag intervjuat besökare pÄ temalekplatsen Spiralen och Àven tjÀnstemÀn vid Malmö stad, som Àr ansvariga för planeringen av lekplatsen. Mina resultat visar att besökare vid temalekplatsen Spiralen inte alltid anvÀnder och uppfattar lekplatsen pÄ det vis som platsen Àr planerad. Ett samarbete mellan mÀnniskor med olika kompetenser skulle kunna bidra till en förbÀttrad utemiljö för barn. Nyckelord: intervjuer, lekmiljö, lekplats, planering, sÀkerhetsaspekter, utomhuslekar, utomhusmiljö.

Grönstruktur: begrepp, innehÄll och planering : programskiss med Lindesbergs kommuns grönplan som exempel

Arbetet behandlar grönstrukturen, begrepp och planering, vilket resulterar i en programskiss för grönplanen för Lindesberg. I en litteraturstudie tas begrepp frĂ„n olika berörda aktörer upp, och en sammanfattad definition av begreppet ges. De funktioner och vĂ€rden som grönstrukturen tillskrivs gĂ„s igenom, detta bĂ„de för att bredda förstĂ„elsen av begreppet och för att undersöka vad en grönplan bör innehĂ„lla. Vidare presenteras grönstrukturen i planeringen, i en litteraturstudie och genom studerade dokument om planering av grönstruktur frĂ„n tre kommuner: Örebro, VĂ€xjö och Habo. Relevanta dokument frĂ„n Lindesberg beskrivs för att lĂ€gga en grund till programskissen.

Visuell Planering i anlÀggningsproduktion : För en ökad produktivitet

Examensarbetet har utförts pÄ uppdrag av Peab anlÀggning i Karlstad och har varit inriktat mot att med hjÀlp av visuell planering öka produktiviteten i anlÀggningsbranschen. Detta genom att fokusera pÄ involvering, engagemang och förstÄelse hos produktionspersonalen för projektet och hur deras arbete pÄverkar arbetskollegorna. Visuell planering (ursprungligen visible planning) Àr ett verktyg som utvecklades av Toyota för att korta ledtiderna i sin produktutveckling. Metoden syftar till att visualisera mÄlen och fokusera pÄ individen vilket frÀmjar teamwork och ledarskap. För att samla information har litteraturstudier och intervjuer genomförts. Arbetsplatser har besökts för att fÄ en ökad förstÄelse för hur visuell planering anvÀnds i praktiken. Personalen vid Peab anlÀggning i Karlstad har deltagit och varit behjÀlpliga under arbetets gÄng. Som resultat av examensarbetet har verktyg tagits fram för att leda projekt och dessa anvÀnds idag pÄ ett av Peabs projekt.

Om elevers delaktighet i planering av undervisning

Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka lÀrares och rektors uppfattningar om att lÄta elever delta i planering av undervisning. Samt att diskutera vad det kan bero pÄ att mÄlet med att göra elever delaktiga i planering av undervisning inte uppfylls i enlighet med skolans styrdokument. Min förhoppning Àr att mitt arbete ska kunna fungera som underlag för vidare diskussioner inom skolan i syfte att göra eleverna mer delaktiga.   Metoden jag anvÀnt mig av Àr en kvalitativ metod dÀr jag genomfört intervjuer med fyra lÀrare och en rektor pÄ en och samma skola.    I mitt examensarbete kommer jag fram till att det beror frÀmst pÄ fyra orsaker, brist pÄ diskussion om begreppen delaktighet och inflytande, brist pÄ diskussion gÀllande begreppen demokrati och makt, att skolans kunskaps- och demokratiuppdrag hanteras fristÄende frÄn varandra och att det beror pÄ lÀrares och rektors egna instÀllningar, uppfattningar och kompetens..

Konsten att (inte) sticka ut - En granskning av omvÀrldsanalyser och strategiskt arbete inom kommunal översiktlig planering

Det hÀr Àr en masteruppsats i fysisk planering med inriktning omvÀrldsanalys och strategiskt arbete i kommunal översiktlig planering. Uppsatsen undersöker hur kommuners omvÀrldsanalyser ser ut samt hur de utifrÄn dessa formulerar strategier. Vidare undersöker uppsatsen vilka huvuddragen i strategierna Àr samt vilka planeringsprojekt som kommunen menar ska bidra till att strategin uppnÄs. Med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys och semistrukturerade personliga intervjuer har tvÄ översiktsplaner och en fördjupad översiktsplan för Helsingborg, Malmö respektive Ystad undersökts. Uppsatsen ÄskÄdliggör ett tydligt generellt mönster för samtliga undersökta strategier; förtÀtning genom blandad bebyggelse, marknadsföring och regionförstoring genom grÀnsöverskridande samarbete..

Konsten att (inte) sticka ut : En granskning av omvÀrldsanalyser och strategiskt arbete inom kommunal översiktlig planering

Det hÀr Àr en masteruppsats i fysisk planering med inriktning omvÀrldsanalys och strategiskt arbete i kommunal översiktlig planering. Uppsatsen undersöker hur kommuners omvÀrldsanalyser ser ut samt hur de utifrÄn dessa formulerar strategier. Vidare undersöker uppsatsen vilka huvuddragen i strategierna Àr samt vilka planeringsprojekt som kommunen menar ska bidra till att strategin uppnÄs. Med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys och semistrukturerade personliga intervjuer har tvÄ översiktsplaner och en fördjupad översiktsplan för Helsingborg, Malmö respektive Ystad undersökts. Uppsatsen ÄskÄdliggör ett tydligt generellt mönster för samtliga undersökta strategier; förtÀtning genom blandad bebyggelse, marknadsföring och regionförstoring genom grÀnsöverskridande samarbete..

De nya 3:12-reglerna - vÀrt att planera för?

Den 1 januari 2006 förÀndrades reglerna för hur utdelningen pÄ andelar i fÄmansföretag beskattas. Syftet med 3:12-reglerna Àr att begrÀnsa fÄmansföretagares möjlighet att omvandla tjÀnsteinkomster till kapitalinkomster. De nya reglerna ger en större möjlighet till denna omvandling och med noggrann planering kan företagare göra skattevinster. Syftet med uppsatsen Àr att förklara hur ett företags olika förutsÀttningar pÄverkar denna planering. För att undersöka detta utfördes berÀkningar pÄ flera företag med varierande förutsÀttningar.Uppsatsens resultat visar att planeringen skiljer sig Ät mellan företag beroende pÄ vilka förutsÀttningar de har.

HögstadieskolgÄrdar : riktlinjer för planering och projektering

Inga riklinjer frÄn statligt hÄll finns för Sveriges skolors skolgÄrdar. De kan vara hur smÄ eller storasom helst och de kan vara hur innehÄllsrika eller innehÄllslösa som helst eller inte ens existera.Högstadieskolor Àr ett relativt outforskat Àmne som inte har getts nÄgot stort utrymme i forskningom elever och deras skolgÄrdar. Deras utemiljö bör dock inte vara mindre viktig för det och justskolgÄrdar Àr en av Sveriges mest eftersatta utemiljöer. För att skolan ska kunna ge en fysisk miljösom Àr stimulerande för lÀrande och utveckling och som frÀmjar fysisk aktivitet krÀvs det engenomtÀnkt planering av den i bÄde skola och pÄ skolgÄrden. SkolgÄrden har tidigare reglerats frÄnstatligt hÄll och det har pÄverkat skolgÄrdarnas utseende genom tiden.

Mellankommunal översiktlig planering - möjligheter och begrÀnsningar

Det hÀr Àr en uppsats omfattande 15 högskolepoÀng i Àmnet fysisk planering. Uppsatsens titel Àr ?mellankommunal översiktlig planering ? möjligheter och begrÀnsningar? och undersöker vad begreppet innebÀr, bÄde i lagens mening och i praktiken, vilka frÄgor som kommunerna Àr beredda att samplanera om och hur de gÄtt eller tÀnker gÄ tillvÀga. För att konkretisera frÄgestÀllningen har tre stycken fall med olika karaktÀr valts. Den slutliga frÄgestÀllningen handlar om vilka likheter och skillnader som finns i dessa valda fall. Metoden för uppsatsen har till största delen utgjorts av studier av kommunala dokument; översiktsplaner, samrÄdshandlingar, dokumentationer etc.

Integrera offentlig konst och planering!

Examensarbetet belyser problematiken kring den offentliga konsten och hur den offentliga konsten bÀttre kan integreras i den kommunala planeringens beslutsprocess med hjÀlp utav en analys- och samarbetsmetod. Delar av analys- och samarbetsmetoden genomförs i fyra fallstudier i Eskilstuna och Uddevalla..

Vilka tankar styr lÀraren i sin planering av undervisningen i matematik utan eller delvis utan lÀrobok

Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vilka tankar som styr pedagogerna i sin planering av matematikundervisningen utan eller delvis utan lÀrobok. Metoder som vi har anvÀnt oss av Àr i första hand kvalitativa intervjuer av tre pedagoger och för att kunna fÄ en mer komplett bild av pedagogernas tankar kring sin planering har vi Àven observerat deras undervisning. De tre pedagogerna arbetar pÄ olika skolor i och omkring Malmö. En av dem anvÀnder inte lÀrobok alls medan de andra tvÄ anvÀnder den delvis. För att ge lÀsaren en bÀttre förstÄelse för vÄr undersökning har vi i vÄr teoridel redogjort för olika syn pÄ kunskap, lÀrande och undervisning samt lÀrarens uppdrag.

1 NĂ€sta sida ->